Laparoskopi ve Histeroskopi

Laparaskopi Nedir?

Karın boşluğunun, laparaskop adı verilen ucunda ışık ve kamera bulunan bir alet yardımıyla incelenmesidir. Kadınlarda sık kullanılan bir cerrahi yöntemdir. Laparoskopi ilk kez 1950'li yıllarda sadece tanısal amaçlı olarak kullanılmaya başlanmış. Daha sonra 1970' lerden itibaren jinekolojik operasyonlar, 1987' de ise genel cerrahi alanında ilk laparoskopik safra kesesi operasyonu başarıyla gerçekleştirilmiş. Son 15-20 yılda ise genel cerrahinin neredeyse tüm operasyonları laparoskopik olarak yapılabilir hale gelmiştir.

Operasyonda ilk önce göbek altından 0,5-1 cm.lik minik bir kesi yapılır. Sadece tanı yani bakma işlemi için bu yeterlidir. Ancak tedavi gerekiyorsa ameliyat tipine göre ek küçük kesiler ile yeni ince borular gerekli noktalara yerleştirilir ve özel ince cerrahi aletler ile gerekli ameliyatlar yapılır. Bu küçük kesiler ameliyat sonrasında 1 ya da 2 dikişle kapatılır ve hasta 2 gün içinde rahatlıkla banyo yapabilir. Laparoskopi ameliyathanede genel anestezi, yani hasta uyutularak yapılır. Yerleştirilen borular aracılığı ile karın içine gaz verilerek karın boşluğu genişletilir. Böylece organlar karın duvarından ayrılır ve aletlerin çalışabilmesi için yeterli yer kazanılmış olur. Bu gaz verme işlemi uyanık kişide gerginlik ve ağrı yapar bu nedenle hastalar uyutulur.

Laparoskopik Cerrahinin Avantajları Nelerdir ?

• Ameliyat sonrası daha az ağrı,
  • Ameliyat sonrası daha kısa hastanede kalış süresi,
  • Daha erken işe dönüş süresi,
  • Estetik yara iyileşmesi .

Histeroskopi Nedir?

Histeroskopi ,uterusun (rahimin) iç yüzeyini ilgilendirilen hastalıkların hem teşhisinde hem de cerrahi olarak tedavisinde kullanılan bir yöntemdir. İnce boru şeklindeki mercek sistemi ile rahim içersine girilerek gözlem yapılan tanısal ve hatta cerrahi işlemlerin gerçekleştirilmesine yarayan bir işlemdir. Görüntüler bir monitörden izlenir. Rahim içersine sokulan kamera veya mercek sisteminden oluşan boru şeklindeki alete histeroskopi denir.

Tanı amaçlı (diagnostik) histeroskopi : Rahin içersindeki myom, polip, yapışıklık, septum (perde) gibi patolojilerin izlenerek tanı konulması amacıyla yapılır. Bazen tek başına bazen laparoskopi ile birlikte yapılır.

Ameliyat amaçlı (operatif) histeroskopi : Rahim içersindeki myom, poli vb. Lezyonların kesilerek alınması veya yapışıklıkların açılması amacıyla yapılan histeroskopidir. Histeroskop ile endometrial ablasyon yapılabilir.

Histeroskopide rahim ağzının açılması için hastaya ağızdan veya vajina içersine koymak üzere ilaç verilir. Histeroskopi jinekolojik muayene pozisyonunda spinal veya genel anestezi ile yapılır. Rahim ağzının histeroskop geçecek kadar açılaması için bazen buji denen ince uzun çubuklar ile genişletilmesi gerekebilir. Daha sonra histeroskop vajina ve rahim ağzından geçerek rahim içersine ilerletilir ve monitöre yansıyan görüntü izlenir. Bu sırada rahim içersinin genişletilerek gözlenebilmesi için rahim içersine sıvı verilir. Histeroskopun ucundaki kesici veya yakıcı uygun aletler ile gerekirse ameliyat yapılır. Histeroskopiden bir kaç saat veya genellikle bir gün sonra hasta evine gönderilebilir. Bir iki gün az miktarda vajinal kanama ve kramp tarzında kasık ağrıları olabilir. Beklenmedik bir durum karşısında doktora başvurulmalıdır.